– ŚWIAT SIĘ ZMIENIA –

Świat zmienia się każdego dnia, a rolą edukacji jest nadążanie za procesami, które kształtują i wpływają na nasze życie. Mamy coraz większą wiedzę na temat działania mózgu i potrafimy znacznie lepiej niż w przeszłości wpływać na procesy, które zachodzą w naszej głowie. Wiemy, że każdy uczy się inaczej i potrzebuje innych metod, narzędzi i inspiracji.

Świat, który oglądamy na co dzień, wymaga od nas, abyśmy wykazywali inicjatywę i uczestniczyli w współtworzeniu naszego otoczenia. Dlatego tak cenione stały się systemy edukacyjne, w których bardziej niż wykonywanie poleceń, liczy się kreatywne działanie i tworzenie nowych rzeczy. Zmiany, które zachodzą w systemach edukacji Finlandii, Holandii czy Danii, pokazują w jakim kierunku powinniśmy zmierzać. Dlatego czerpiemy inspiracje od ludzi, którzy swoimi działaniami odpowiadają na bieżące i przyszłe potrzeby ludzkości.

– ZMIANY W OŚWIACIE –

Obowiązujący system edukacji został stworzony w zupełnie innych czas niż te, w których żyjemy obecnie. Przez to nie jest dostosowany do współczesnych realiów. Zobacz jakie rozwiązanie tego problemu proponuje Ken Robinson.

Profesor Marzena Żylińska,autorka książki „Neurodydaktyka”, opowiada „dlaczego musimy szkołę wymyślić od nowa”.

Ken Robinson opowiada w jaki sposób szkoły zabijają kreatywność uczniów. Wystąpienie podczas konferencji TED.

„Zrewolucjonizujmy nauczanie!” – Ken Robinson

– UCZENIE Z MOCĄ –

Marek Konieczniak opowiada o szkole z ruchu „Budzących się szkół”.

III Kongres Polskiej Edukacji, Margret Rasfeld, „Budzące się szkoły”.

Film o inicjatywie „Szkoły z mocą”. (Polskie napisy dostępne w ustawieniach YouTube)

„Po co nam oceny” – Dyskusja nad systemem ocen podczas III Kongresu Polskiej Edukacji w Katowicach.

– METODY AKTYWIZUJĄCE –

„Proces uczenia się – wykład, czyli najmniej efektywna metoda przekazywania wiedzy”.

„Proces uczenia się – u uczeniu się aktywnym i pasywnym”.

– SZKOŁY, KTÓRE NAS INSPIRUJĄ –

Szkoła społeczna AHB w Austin, Texas opiera swoje podejście o podstawowe wartości, które wyrażają się tak:

Doświadczenie kreatywności i autentyczności

Pielęgnowanie ciekawości

Dążenie do równowagi i rozwijanie współpracy

Odkrywanie radości z uczenia się

Stawanie się liderami, którzy są przykładami szacunku i pracy na rzecz innych i ogółu społeczności