Menu Zamknij

Szkoła na miarę potrzeb

Rodzice tak jak dzieci różnie reagują na nowy rok szkolny. Niektórzy się cieszą, inni marzą już o czerwcu, mając w pamięci co działo się w zeszłym roku. A gdyby tak…

Coś zmienić w tym roku szkolnym. Nie mamy tu na myśli dokręcenia śruby, zapisanie na  dodatkowe zajęcia z przedmiotów, które NASZYM ZDANIEM wymagają podciągnięcia i inne tego typu zachowania, które na celu mają przemęczenie i ograniczenie czasu młodego człowieka.

Mamy tu na myśli przyjrzenie się naszej latorośli z bliska i zastanowienie się – kim jest moje dziecko?

Jako dorośli często powielamy zachowania naszych rodziców. My mieliśmy się dobrze uczyć i tego samego wymagamy od naszych dzieci, bo jak nam wpojono “ucz się, bo będziesz kopał rowy”, “Ucz się, ucz bo nauka to potęgi klucz itp.” 

A gdyby tak, przyjrzeć się naszym dzieciom z bliska. Zastanowić się co lubią, w jakich dziedzinach nauka sprawia im przyjemność, bądź kim chcą zostać w przyszłości. I na tej podstawie – dać im wybór, bo o odpuszczeniu całkowitym nauki czy edukacji – nie mówimy.

Może dzięki odpuszczeniu kilku przedmiotów, których dziecko naprawdę nie lubi a skupieniu się na jego zainteresowaniach ten rok mógłby być przyjemniejszy od poprzedniego? 

Jeśli masz w sobie odwagę aby rozważyć naszą propozycję, zachęcamy Cię do zadania sobie kilku pytań, które mogą być dobrym wstępem do rozmowy z dzieckiem, na temat zasad jakie przyjmujecie w nadchodzącym roku szkolnym. 

Powodzenia!

Wyobraź sobie, że bierzesz do ręki lornetkę i wykorzystując zoom starasz się złapać ostrość. Jesteś zainteresowany/-a dokładnym portretem swojego dziecka. Robisz zbliżenie. Twoim zadaniem jest teraz stworzyć portret swojego dziecka, który będzie zawierał wszystkie jego cechy charakterystyczne. Na potrzeby tego ćwiczenia, staraj się zrobić to jak n a j d o k ł a d n i e j. Zastanów się co lubi, jakie pytania zadaje, kiedy jest wesoły, a kiedy smutny, jakie ma marzenia, gdzie chętnie pojechałby na wakacje itp. Ale także spróbuj zajrzeć nieco głębiej. Zbliż się do niego. Wczuć się w to jak myśli, co go porusza, z czym ma największy problem. Narysuj go.

Pomocnicze – do namysłu:

Lubi robić… Ciekawi go/ją… Kiedy przychodzi z przedszkola… Potrafi… Samodzielnie… Bawi się… Ma trudność z…

Jego/Jej ulubiona zabawka… Z rówieśnikami… Wzrusza go…

W trudnych sytuacjach… Boi się… Z dorosłymi… Opowiada o…

Jego/Jej rysunki… W przedszkolu lubi… Pani z przedszkola…Zasady… Inni dorośli…

Pomyśl także o myślach, emocjach i zachowaniach, które najczęściej zdarzają się.

Twojemu dziecku. 

  • Jakie sytuacje są najtrudniejsze? 
  • Czego dotyczą konflikty? 
  • Gdzie dziecko poszukuje rozwiązań? 
  • Jakie podejmuje próby rozwiązania sytuacji trudnych? 
  • Jakie zachowania są dla niego najbardziej typowe?

SZKOŁA NA MIARĘ POTRZEB – POBIERZ