– CO TO JEST WALKABOUT? –

W ramach walkaboutu uczniowie podejmują wyzwania, które pomogą im utwierdzić się w przekonaniu, że są gotowi, aby przejść na kolejny etap, zarówno szkolnictwa, jak i rozwoju osobistego. Polski system szkolnictwa zakłada, że takim wyzwaniem są testy (sprawdzian szóstoklasisty, egzamin gimnazjalny, egzamin maturalny), które sprawdzają jednak poziom wiedzy teoretycznej z przedmiotów szkolnych, a pomijają kompetencje miękkie, takie jak umiejętność współpracy, zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów, umiejętność planowania czy wystąpień publicznych, które są równie ważne, o ile nie ważniejsze, co zaplecze teoretyczne. Egzaminy sprawdzają na ile uczeń się dostosowuje, natomiast walkabout umożliwia podjęcie inicjatywy i sprawdzenie siły własnego charakteru.

Termin walkabout odnosi się do rytuału przejścia w dorosłość rdzennych mieszkańców Australii – Aborygenów. Młodzi członkowie społeczności wysyłani są na sześciomiesięczną wędrówkę w dzicz, podczas której muszą samodzielnie zdobyć pożywienie, chronić się przed dzikimi zwierzętami i przetrwać. Następnie wracają do plemienia i są gotowi, aby sprostać trudom dorosłości. Umiejętności nabyte podczas wędrówki oraz ukształtowany charakter sprawiają, że taka osoba nie potrzebuje informacji zwrotnej pod postacią “jesteś dorosła”, ponieważ odczuła tę zmianę bezpośrednio.

Wierzymy, że szkoła powinna zapewnić uczniom przestrzeń na poznawanie samego siebie.

– DLACZEGO WALKABOUT?  –

Wierzymy, że szkoła jest miejscem, gdzie można w praktyczny sposób zapoznać się z pewnymi dziedzinami życia i nauczyć umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej, które pozostają niezmierzone przez egzaminy zewnętrzne. Walkabout stawia na samodzielność uczniów i umiejętność rozwiązywania problemów, które są tak ważne w dorosłym życiu. Stawianie przed sobą wyzwań oraz realizowanie celów kształtuje charakter oraz pozwala sięgnąć po rzeczy, które wydawały się nieosiągalne. Bardzo ważne jest, aby pokazać uczniowi, że jego pomysły mogą zostać zrealizowane i wcale nie musi czekać wielu lat, aby zacząć je realizować.

Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.

– WALKABOUT W SPARKU  –

Chcemy, aby każdy uczeń Sparka mógł doświadczyć osobistego walkaboutu, dlatego każdego tygodnia umożliwiamy czas i miejsce na poznawanie samego siebie, planowanie, konsultacje oraz spotkania z ekspertami, a także realizację pomysłu. Pierwsze tygodnie służą zapoznaniu z zagadnieniem walkaboutu oraz zastanowieniu nad swoimi atutami, umiejętnościami i zainteresowaniami. Przy wsparciu coacha, każdy uczeń postawi przed sobą osobisty cel, do którego ma zamiar dążyć przez najbliższy tydzień, miesiąc, rok. Początkowo mogą to być krótkoterminowe cele (tydzień, miesiąc), które następnie przekształcą się w cel całoroczny lub nawet trzyletni.

Pierwszym etapem będą zatem zajęcia prowadzone przez coachów, którzy pokażą uczniom na czym polega walkabout. Kolejnym etapem są indywidualne konsultacje coachów z uczniami, które pomogą określić cel. Gdy uczeń postawi sobie wyzwanie, kolejnym etapem jest realizacja, która odbywać się może każdego dnia przed i po lekcjach (8:00 – 9:00, 16:00 – 17:00), w środy podczas zajęć poświęconych na projekty oraz w czasie wolnym, zarówno w szkole, jak i poza nią. Zakładamy, że wiele czynności nie będzie możliwych do wykonania w szkole, dlatego uczniowie będą się rozwijać również poza nią. W trakcie realizacji zadania, znajdziemy czas również na konsultacje z coachami, którzy będą obserwować, motywować oraz podpowiadać kolejne kroki. Zadaniem coachów jest wsparcie metodyczne, a nie merytoryczne. W rolę coacha wchodzić mogą również inni uczniowie, którzy na bazie swoich doświadczeń będą pomagać kolegom.

Wsparcie merytoryczne mogą zapewniać eksperci wybrani przez uczniów. Środa jest dniem, kiedy uczniowie lub nauczyciele mogą zapraszać ekspertów, którzy opowiedzą o swoich doświadczeniach lub podpowiedzą uczniom w jaki sposób mogą usprawnić swoją pracę. Ekspertami mogą być również nauczyciele lub rodzice, którzy zaznajomieni są z wybranym zagadnieniem. Jeżeli uczeń postawi sobie za cel zbudowanie robota, to naturalne jest, że rodzic pracujący w dziedzinie robotyki będzie mile widziany na konsultacjach.

Chcesz poznać więcej szczegółów na temat Walkabout? Pobierz plik:

POBIERZ

– DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ – 

EDUKACJA SPARKA

Program Sparka został przygotowany i jest rozwijany w oparciu o najlepsze praktyki, stosowane w placówkach edukacyjnych na całym świecie.

OCENIANIE W SPARKU

Czy możliwe jest ocenianie bez oceniania? Sprawdź jak to działa.

FAQ

Czym wyróżnia się Spark? Jak wygląda nauczanie? Jak szkoła realizuje podstawę programową? Poznaj odpowiedzi na te i inne pytania.

– IDEA SPARKA –

NASZE
PODEJŚCIE

W centrum naszych działań
zawsze jest uczeń!

WIĘCEJ

NASZE
TECHNIKI NAUCZANIA

Wiemy, jak się uczyć – bo wiemy,
jak uczy się mózg!

WIĘCEJ

NASZ
PROGRAM

Nauka, która jest przygodą?
Życiowa wiedza? Mówimy: Tak!

WIĘCEJ