Gdy w XIX wieku powstawał model masowej edukacji, który jest wciąż powszechnie stosowany przez większość szkół, świat wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie.
Organizacja procesu uczenia się i metody nauczania wynikały z potrzeb ówczesnego świata oraz ówczesnych wyobrażeń o naturze człowieka.
Coraz szybszy rozwój technologii oraz warunki, m.in. społeczne, ekonomiczne i ekologiczne z jakimi przyjdzie się zmierzyć młodemu pokoleniu wymagać będą zupełnie nowych kompetencji, aby móc sprostać wyzwaniom jakie stoją przed naszą cywilizacją w XXI wieku.
Na podstawie badań neurobiologii, wiemy coraz lepiej, jakie środowisko edukacyjne sprzyja uczeniu się, a jakie jest dla rozwoju przeszkodą. Widzimy już, że model masowej edukacji, w którym wszyscy uczniowie robią to samo, tak samo i w tym samym tempie, nie jest już wystarczający i musi zostać zastąpiony nowym, dostosowanym do współczesnych czasów.