Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Pracując z uczniami w klasach 6-8 w Spark Academy, wciąż odkrywamy, jak różne dziedziny wiedzy mogą się łączyć i wspierać rozwój kluczowych kompetencji.
Niedawno rozpoczęliśmy na SMOKach pracę nad działem "Resolution", w którym będziemy rozwijać umiejętności analizy, krytycznego myślenia i poszukiwania rozwiązań w różnych kontekstach.
W ramach tego tematu będziemy zachęcać naszych uczniów, by dowiedzieli się, jak w historii rozwiązywano konflikty i jakie mechanizmy przyczyniały się do trwałego pokoju. Na biologii Sparkowicze będą mogli przyjrzeć się rozwiązaniom na rzecz ekologii, strategiom adaptacyjnym i zmysłom, a na geografii analizować sposoby odbudowy miast po katastrofach naturalnych (Japonia!). Na chemii i fizyce możemy zastanowić się nad równowagą reakcji, magnetyzmem lub stabilnością różnych konstrukcji.
A dlaczego piszę możemy?
Dlatego, że treści dobieramy nie tylko ze względu na to, co pasowałoby do działu z podstawy programowej, ale także biorąc pod uwagę to, czego dowiadujemy się od samych uczniów. W dużej części to propozycje i zainteresowania dzieci stanowią wskazówkę dla nas, nauczycieli, jak poprowadzić dalszą pracę nad działem. Takie podejście pozwala rozwijać nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim umiejętność samodzielnego myślenia, współpracy i twórczego rozwiązywania problemów.
Wierzymy, że nauka ma sens wtedy, gdy uczniowie mogą odkrywać i kształtować ją zgodnie z własnym procesem poznawczym.
Dzięki temu są bardziej zaangażowani w proces nauki, co wzmacnia ich motywację wewnętrzną. Samodzielne eksplorowanie tematów sprawia, że lepiej rozumieją i zapamiętują informacje. Dodatkowo rozwijają umiejętności kluczowe w XXI wieku: krytyczne myślenie, kreatywność czy umiejętność rozwiązywania problemów.
Nasze podejście ma także swoje wyzwania. Elastyczność i otwartość na pomysły uczniów wymagają od nas dużej gotowości do zmiany planów i podążania za dynamiką grupy. Czasem trudno zmieścić się w czasie przeznaczonym na realizację zajęć, szczególnie jeśli uczniowie podążą w kierunku, który wymaga głębszego zgłębienia pewnych zagadnień.
Podsumowując, interdyscyplinarne podejście oparte na odkrywaniu i kształtowaniu własnego procesu poznawczego to niezwykle wartościowa metoda, choć wymagająca elastyczności i zaangażowania zarówno od uczniów, jak i nauczycieli. W Spark Academy wierzymy, że edukacja powinna inspirować i rozwijać, dlatego dajemy uczniom przestrzeń do samodzielnego myślenia i eksplorowania świata na własnych zasadach.
Jestem ogromnie ciekawa, do czego doprowadzi nas dział “Resolution”. Zainspirowani propozycjami uczniów, już mamy pomysły, jak wesprzeć naszych podopiecznych w pracy projektowej na koniec działu. Ale o tym w kolejnym wpisie.