Proces uczenia się
BYĆ
- poznawanie i rozumienie siebie
- samorozwój,
- autorefleksja,
- kreatywne i niezależne działanie
WSPÓŁPRACOWAĆ Z INNYMI
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- odkrywanie swoich mocnych stron w zespole,
- umiejętność dochodzenia do wspólnych rozwiązań,
- rozumienie różnych perspektyw
W Sparku
uważamy, że człowiek
uczy się żeby:
WIEDZIEĆ
- rozwijanie zdolności koncentracji,
- zdobywanie i zapamiętywania informacji,
- ćwiczenie umiejętności uczenia się
DZIAŁAĆ
- korzystanie z zdobytej wiedzy,
- rozwiązywanie problemów,
- ćwiczenie myślenia krytycznego
Spójny proces edukacyjny
Zajęcia interdyscyplinarne
Zajęcia interdyscyplinarne, eduScrum, Edukatoria
Seminaria, eduScrum
i Design Thinking
fakultety do wyboru
projekty własne uczniów
warsztaty do wyboru
powtórki
do egzaminów
do wyboru
tutoring rówieśniczy
tutoring
kręgi z wychowawcą
zajęcia z psychologii
mediacje i Klub Mediacji Rówieśniczych
Kręgi Naprawcze
1-3
4-5
6-8
Liceum
zajęcia interdyscyplinarne: łączą wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin nauki
eduScrum: narzędzie pracy w grupie oparte o indywidualne kompetencje
edukatoria: praca samodzielna pod okiem nauczyciela
seminaria: zajęcia interdyscyplinarne, na których realizujemy licealne projekty
Design Thinking: metodyka, która kładzie nacisk na empatię z użytkownikiem, współpracę zespołową oraz iteracyjny proces projektowy, mająca na celu tworzenie innowacyjnych i skutecznych rozwiązań
popołudniowe fakultety: oferta zajęć, z których uczniowie tworzą swoje indywidualne plany
fakultety w SP: zajęcia popołudniowe do wyboru przez uczniów SP
fakultety w LO przedmioty w trybie rozszerzonym przygotowujące do matury
BID - BIG IDEA DAY - projekty własne uczniów i warsztaty dla chętnych
powtórki do egzaminów (do wyboru): Powtórki lektur, motywów literackich i działów matematycznych
kręgi z wychowawcą: spotkania w grupie ćwiczące umiejętności społeczno-emocjonalne
zajęcia z psychologii: cotygodniowe zajęcia prowadzone przez psychologa etapu, psychoedukacja, warsztaty doskonalące umiejętności emocjonalne i społeczne takie jak: komunikacja, rozumienia siebie i innych, budowania zdrowych relacji
tutoring rówieśniczy: uczniowska wymiana doświadczeń i wsparcie młodszych kolegów i koleżanek
tutoring: indywidualne spotkania ucznia z wychowawcą
mediacje: sposób prowadzenia rozmowy, który sprzyja wzajemnemu zrozumieniu różnych perspektyw widzenia sytuacji konfliktowej i potrzeb za nią stojących (zgodnie z Porozumieniem Bez Przemocy). Dzięki temu łatwiej jest znaleźć rozwiązanie, które będzie dobre dla obydwu stron. W Sparku nauczyciele są przeszkoleni w prowadzeniu mediacji
Klub Mediacji Rówieśniczych: Grupa uczniów tworzy Klub Mediacji Rówieśniczej, w którym doskonalą swoje umiejętności mediacji i pełnią dyżury, w których na prośbę uczniów mediują ich konflikty
Kręgi Naprawcze: grupowe spotkanie mające na celu lepsze zrozumienie problemowej sytuacji i wypracowanie rozwiązania, które naprawia to co się stało. Najczęściej prowadzi je psycholog etapu
Organizacja procesu edukacyjnego
IPE- interdyscyplinarny program edukacyjny - pozwala rozwijać jednocześnie wybrane cele edukacyjne, zagadnienie z polskiej podstawy programowej oraz ważne życiowe kompetencje. Ich założeniem jest kontekstowe uczenie się przedmiotów w ramach ciekawych ścieżek tematycznych. Głównym celem jest zapewnianie doświadczeń edukacyjnych, dzięki którym treści z różnych dziedzin (edukacji polonistycznej, społecznej, matematycznej, przyrodniczej) przenikają się, wynikają z siebie i wzajemnie się uzupełniają. Podczas kilkutygodniowych cykli uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności z różnych obszarów przedmiotowych, zadają pytania i poszukują informacji. Każdy z działów kończy się indywidualnym lub grupowym projektem pokazującym zrozumienie danego zagadnienia, a także stanowiącym zamknięcie pewnego etapu tematycznego.
wybierane przez uczniów warsztaty w ramach muzyki, plastyki, techniki, informatyki, a także tańca, fotografii, warsztatów kulinarnych i innych, które prócz praktycznych umiejętności, rozwijają kreatywne i twórcze myślenie, pracę w grupie, ale i indywidualne myślenie, a także pracę na kompetencjach (np. publiczne wystąpienia, organizacja pracy) i wartościach (np. odpowiedzialność, współpraca)
rozwijają kreatywność i twórcze myślenie, pracę w grupie, a także indywidualne pomysły, wykorzystanie wiedzy w praktyce, prezentowanie, feedback od uczniów i nauczycieli, sprawczość
jesteśmy jedyną w Polsce szkołą restoratywną, co oznacza, że w codziennym życiu i edukacji bardzo ważne jest dla nas:
Docenianie głosu jednostek – głos każdego ma znaczenie i każdy powinien czuć się wysłuchany. Procesy, które obejmuje SEL to: kręgi; programy mentorskie i partnerskie; wspólne podejmowanie decyzji; oraz poprawa komunikacji, która pokonuje bariery różnych języków, grup etnicznych lub neuroróżnorodności.
Rozwijanie i pielęgnowanie umiejętności emocjonalnych i społecznych poprzez systematycznie ćwiczenie kompetencji komunikacyjnych w programach rozwoju społeczno-emocjonalnego wśród uczniów i kadry. Dzięki temu rozmowa w oparciu o relację i praktyki restoratywne jest modelowana przez wszystkich w szkole.
Pedagogika restoratywna odnosi się do nauczania, które jest nasycone zasadami równości i sprawiedliwości, uczenia się i rozwoju w relacjach, szacunku dla siebie, innych i środowiska.
Praktyki naprawcze czyli spotkania naprawcze/wyjaśniające twarzą w twarz oraz kręgi w większym gronie skupione na rozwiązywaniu problemów/konfliktów. Zasady i procedury naprawcze dotyczą zarówno personelu oraz uczniów i rodziców
Jak działa etap 1-3?
- uczniowie układają swój indywidualny plan zajęć co 2 miesiące
- zajęcia prowadzone przez nauczycieli przedmiotowych
- Dotychczas były to na przykład: Spokój Ducha, English with Minecraft, Malowanki, Taniec nowoczesny, Pograjmy razem na instrumentach, Ciało wiem mało
- 7:30-8:20 poranna
- 14-15 wyjście na dwór
- 15-17 opieka świetlicowa
- Targi Przedsiębiorczości
- wspólny wyjazd na koniec roku
zajęcia interdyscyplinarne: Są to działania inspirowane wybranym tematem kompleksowym, podstawą programową dla edukacji wczesnoszkolnej, a także zainteresowaniami i propozycjami dzieci. Na takich zajęciach dzieci ćwiczą i zdobywają zarówno kompetencje zwane akademickimi (np. umiejętność szukania, czytania i wykorzystywania potrzebnych informacji), jak i te z obszaru rozwoju społecznego (np. współpraca z innymi). Uczniowie mają spory wpływ na to, w jaki sposób będą osiągać cele danych zajęć czy z jakich narzędzi będą w swoich działaniach korzystać. Ćwiczą w ten sposób samodzielność i odpowiedzialność za przebieg i efekt własnych działań.
popołudniowe fakultety: Każde dziecko z 1-3 ma własny, indywidualny plan fakultetów popołudniowych, który ułożył wybierając z oferty różnych zajęć. Do tej pory były to przykładowo: Spokój Ducha, English with Minecraft, Malowanki, Taniec nowoczesny, Pograjmy razem na instrumentach, Ciało wiem mało. Każdy może wybrać dziesięć z nich, tak, żeby wypełnić dwie poobiednie godziny pięciu dni tygodnia. Takiego wyboru zajęć każdy dokonuje cztery razy w roku szkolnym, jeden plan obowiązuje więc przez około 2 - 2,5 miesiąca. Uważamy, że jest to wystarczająco długi czas, żeby uczeń mógł sprawdzić, z “czym dane zajęcia się je” i jednocześnie nie aż tak długi, żeby nie mógł zaangażować się w zajęcia, nawet jeśli okazały się nie tym, czego oczekiwał.
BID - BIG IDEA DAY - Środy należą do uczniów, dajemy im cały przedobiedni czas. W tym czasie każdy uczeń może zaplanować i wykonać projekt według własnego pomysłu i planu. Co może być projektem? Wszystko to, co ucznia pociąga, czego chciałby spróbować, co chciałby poćwiczyć, czego chciałby się nauczyć lub czym chciałby podzielić się z innymi. Może to być jakaś instalacja, makieta, książka, prezentacja, tak zwane prace ręczne (biżuteria, maskotka, origami itp.). Również w środy rodzice, nauczyciele czy uczniowie mogą zorganizować warsztaty na dowolny temat. Chętne dzieci zapisują się wcześniej na taki warsztat i w ten sposób mogą spędzić BID-owe przedpołudnie.
Jak działa etap 4-5?
ocenianie kształtujące
- psychologia
- kręgi
- tutoring rówieśniczy
- Integracja w formie wspólnego wyjazdu
- Targi Przedsiębiorczości
Big Idea Day
eduScrum: to metoda, którą przyjęliśmy, aby usprawnić pracę grupową w projekcie, gdzie uczniowie mają sprawczość, gdyż sami dobierają swoje zespoły anonimowo. Narzędzie wspiera pracę grupową, buduje przestrzeń do budowania poczucia własnej wartości, samoorganizacji i krytycznego myślenia.
edukatoria: głównym celem pracy metodą edukatorium jest możliwość różnicowania tempa pracy oraz rozwijanie u uczniów kompetencji samodzielnego uczenia się, organizacji pracy, systematyczności a także współpracy i bycia pomocnym. Nauczyciel staje się opiekunem przestrzeni do nauki - wyjaśnia proces, dba o przestrzeganie zasad i przekazuje uczniom odpowiedzialności za indywidualny proces uczenia się.
fakultety (do wyboru): dają możliwość realizowania właściwie wszystkiego, co dusza zapragnie. Wynika to z chęci zachowania elastyczności i odpowiadania na bieżące potrzeby uczniów. Uwzględniamy zatem:
- wpływ uczniów na to co się dzieje na zajęciach
- elastyczność nauczyciela, otwarty umysł na potrzeby uczniów
- przestrzeń na realizowanie pasji i pogłębianie wybranej tematyki
BID - BIG IDEA DAY - w naszej szkole istnieje jako kompromis między strukturą a wolnym wyborem. Rozwija kompetencje uczniów, umożliwiając im samodzielny dobór projektów i warsztatów oraz pracę w grupach lub indywidualnie. To zachęca uczniów do zaangażowania, dostosowując czas trwania projektów i wprowadzając jasno określone zasady. Dodatkowo, BID angażuje rodziców do prowadzenia różnorodnych warsztatów.
sparkling: jest autorską platformą Spark Academy, dzięki której uczniowie oraz nauczyciele mają pod kontrolą proces nauki. Jest to narzędzie, które łączy w sobie funkcję sylabusa przedmiotowego, narzędzia automonitoringu procesu uczenia się ucznia oraz narzędzia planowania procesu edukacyjnego i jednoczesnej kontroli indywidualnych postępów edukacyjnych ucznia, którą może prowadzić nauczyciel przedmiotowy, ale też wychowawca. Przedmioty rozpisane w postaci celów edukacyjnych pozwalają dostrzec progres pracy pojedynczego ucznia ale też monitorowania postępu realizacji programu nauczania przez nauczyciela w przejrzystej formie. Dzięki aplikacji uczeń wie z wyprzedzeniem jaki materiał będzie realizował na lekcjach. Może też w dowolnym czasie powrócić do miejsc, które są dla niego ważne. Również wychowawca mając dostęp do statystyk każdego ucznia uzyskuje funkcjonalne narzędzie, które pozwala mu prowadzić proces tutoringowy w oparciu o obiektywne dane.
ocenianie kształtujące: w Sparku nie stawiamy stopni. Bieżące wystawianie stopni zastępujemy ocenianiem kształtującym, które pomaga dzieciom się uczyć. Ocenianie to polega na udzielaniu uczniowi bieżącej informacji zwrotnej, o tym co wykonał poprawnie, a co nie i w jaki sposób może uzyskać oczekiwany efekt.
kręgi z wychowawcą: spotkania mające na celu rozmowę o tym co ważne. To czas, gry możemy lepiej się poznać, świętować uroczystości klasowe, przypomnieć bądź zmienić istniejące zasady. Na kręgach każdy może wnieść swój temat. Do tej pory pojawiły się takie tematy jak: sprzątanie w klasie, dbałość o środowisko, organizowanie wspólnych wyjść, integracja klasy itp.
tutoring rówieśniczy (dla chętnych): to spotkania starszych uczniów (4 i 5 klasy) z uczniami rozpoczynającymi przygodę w Sparku i w klasach 1-3. Opiera się na rozmowach indywidualnych i grupowych, wsparciu podczas projektów Big Idea Day, formułowanie osobistych celów edukacyjnych, wsparcie przy samoocenie, która jest elementem oceny z zachowania.
Jak działa etap 6-8?
obowiązkowy 2 język od klasy 6 - niemiecki/hiszpański do wyboru
fizyka i chemia - już od 6 klasy
ocenianie kształtujące
Fakultety
- psychologia
- kręgi
- tutoring
- Integracja w formie wspólnego wyjazdu, który odbywa się na początku roku szkolnego
- Targi przedsiębiorczości
eduScrum: to metoda, którą przyjęliśmy, aby usprawnić pracę grupową w projekcie, gdzie uczniowie mają sprawczość, gdyż sami dobierają swoje zespoły anonimowo. Narzędzie wspiera pracę grupową, buduje przestrzeń do budowania poczucia własnej wartości, samoorganizacji i krytycznego myślenia.
edukatoria: głównym celem pracy metodą edukatorium jest możliwość różnicowania tempa pracy oraz rozwijanie u uczniów kompetencji samodzielnego uczenia się, organizacji pracy, systematyczności a także współpracy i bycia pomocnym. Nauczyciel staje się opiekunem przestrzeni do nauki - wyjaśnia proces, dba o przestrzeganie zasad i przekazuje uczniom odpowiedzialności za indywidualny proces uczenia się.
fakultety (do wyboru): dają możliwość realizowania właściwie wszystkiego, co dusza zapragnie. Wynika to z chęci zachowania elastyczności i odpowiadania na bieżące potrzeby uczniów. Uwzględniamy zatem:
- wpływ uczniów na to co się dzieje na zajęciach
- elastyczność nauczyciela, otwarty umysł na potrzeby uczniów
- przestrzeń na realizowanie pasji i pogłębianie wybranej tematyki
BID - BIG IDEA DAY - w naszej szkole istnieje jako kompromis między strukturą a wolnym wyborem. Rozwija kompetencje uczniów, umożliwiając im samodzielny dobór projektów i warsztatów oraz pracę w grupach lub indywidualnie. To zachęca uczniów do zaangażowania, dostosowując czas trwania projektów i wprowadzając jasno określone zasady. Dodatkowo, BID angażuje rodziców do prowadzenia różnorodnych warsztatów.
powtórki do egzaminów (do wyboru): Treści przedmiotów egzaminacyjnych realizujemy w połączeniu z nauczaniem między przedmiotowym a nie w oderwaniu od tej części naszego podejścia. Jednocześnie podczas Big Idea Day nauczyciele matematyki i j. polskiego organizują powtórki lektur i najważniejszych motywów, ćwiczą zadania, które najczęściej pojawiają się na testach jednocześnie zwracając uwagę na tzw. atmosferę pracy i skupienia. Przy wielości aktywności które szkoła oferuje w formie aktywizującej taki czas skupienia i pracy w ciszy wykształca w uczniach inne kompetencje - planowania, organizacji czasu czy radzenia sobie ze stresem.
tutoring: to forma pracy rozwojowej, metoda kształcenia, której celem jest wspieranie uczestnika w odkrywaniu i świadomym wykorzystywaniu swojego indywidualnego potencjału. Tutoring to forma edukacji spersonalizowanej, nastawionej na osobę i jej rozwój. Tym samym podstawową formą pracy w ramach tutoringu jest spotkanie w relacji jeden na jeden.
kręgi z wychowawcą: spotkania mające na celu rozmowę o tym co ważne. To czas, gry możemy lepiej się poznać, świętować uroczystości klasowe, przypomnieć bądź zmienić istniejące zasady. Na kręgach każdy może wnieść swój temat. Do tej pory pojawiły się takie tematy jak: sprzątanie w klasie, dbałość o środowisko, organizowanie wspólnych wyjść, integracja klasy itp.
sparkling: jest autorską platformą Spark Academy, dzięki której uczniowie oraz nauczyciele mają pod kontrolą proces nauki. Jest to narzędzie, które łączy w sobie funkcję sylabusa przedmiotowego, narzędzia automonitoringu procesu uczenia się ucznia oraz narzędzia planowania procesu edukacyjnego i jednoczesnej kontroli indywidualnych postępów edukacyjnych ucznia, którą może prowadzić nauczyciel przedmiotowy, ale też wychowawca. Przedmioty rozpisane w postaci celów edukacyjnych pozwalają dostrzec progres pracy pojedynczego ucznia ale też monitorowania postępu realizacji programu nauczania przez nauczyciela w przejrzystej formie. Dzięki aplikacji uczeń wie z wyprzedzeniem jaki materiał będzie realizował na lekcjach. Może też w dowolnym czasie powrócić do miejsc, które są dla niego ważne. Również wychowawca mając dostęp do statystyk każdego ucznia uzyskuje funkcjonalne narzędzie, które pozwala mu prowadzić proces tutoringowy w oparciu o obiektywne dane.
ocenianie kształtujące: w Sparku nie stawiamy stopni. Bieżące wystawianie stopni zastępujemy ocenianiem kształtującym, które pomaga dzieciom się uczyć. Ocenianie to polega na udzielaniu uczniowi bieżącej informacji zwrotnej, o tym co wykonał poprawnie, a co nie i w jaki sposób może uzyskać oczekiwany efekt.