Jak rozumiemy naszą rolę, rolę ucznia i rodzica?
SZKOŁA
jako miejsce uczenia się
UCZEŃ
jako człowiek, który się uczy
RODZICE
jako bezpieczna baza rozwoju dziecka
SZKOŁA jako miejsce uczenia się
Jaką rolę ma szkoła?
Spark jest codzienną przestrzenią życia ucznia, a nie “szkołą” realizującą program nauczania.
organizuje i dba o proces grupowy, tworząc przestrzeń do współpracy
tworzy atmosferę pracy
wspiera ćwiczenie kompetencji społecznych, także poprzez uczenie konkretnych narzędzi
organizuje i dba o proces edukacyjny w oparciu o kluczowe kompetencje określone w podstawie programowej
daje prawo do własnego tempa nauki i popełniania błędów
Uważamy, że naszym zadaniem nie jest dopasowywanie programu czy warunków uczenia się do jednego dziecka, ale jest dbanie o tworzenie takich warunków, żeby każde z tych dzieci mogło korzystać ze swoich praw na tyle ile jest to możliwe.
RODZICE jako bezpieczna baza rozwoju dziecka
Jaką rolę mają Rodzice?
Rodzice w relacji z dzieckiem są dla niego bazą rozwoju, dzięki której dziecko ma poczucie bezpieczeństwa w otaczającym świecie.
w relacji z dzieckiem budują bazę kompetencji społecznych, w tym umiejętności wchodzenia w relacje
rozmawiają o przeżywanych przez dziecko emocjach, potrzebach, wyzwaniach i trudnościach
mają wpływ na to, jakim dziecko jest człowiekiem
Uważamy, że zadaniem Rodziców nie jest odpytywanie z treści programowych i zmuszanie do uczenia się, ale towarzyszenie dziecku w rozwoju i wspieranie go w przeżywaniu wyzwań.
UCZEŃ jako człowiek, który się uczy
Jaką rolę ma uczeń?
Uczeń jest pełnoprawną osobą w procesie uczenia się, ma na niego wpływ i kształtuje go, korzystając z przestrzeni jaką daje szkoła i w szacunku do innych.
wybiera swój sposób rozwoju edukacyjnego i osobistego przy korzystaniu z dostępnych zasobów (przestrzeni, sprzętów, nauczycieli, wychowawców)
ma prawo do zadawania pytań, zdobywania informacji i uczenia się w indywidualny sposób
ma prawo do wsparcia i poszukiwania pomocy w problemach oraz wpływu na ich rozwiązywanie w klasie i szkole
organizuje i dba o proces edukacyjny w oparciu o kluczowe kompetencje określone w podstawie programowej
ma prawo popełniać błędy, uczyć się we własnym tempie
Uważamy, że zadaniem ucznia nie jest podporządkowanie się w procesie nauczania, ale aktywne współdziałanie i kształtowanie własnego procesu uczenia się.